Friday, July 23, 2010

THE NEW URBANISM- OVERALL


salam.for me, new urbanism is very important thing in urban planning trend, this is because it emphasized on urban balance from walkability,mixuse, connectivity ,transit oriented and many more.
in my opinion, the new urbanism concept is a better way to plan for 21st century communities. we must go to the several yeasr ago..back to the basic.. for examples, try use bicycle or walk to go to the near place. at least it can reduce the air pollution and the no of the vihicle on the road. we must create more convinient and condusive environment to the people, we also must give people many choice for living an urban lifestlye in sustainable , clean, and enjoyable place.

5 comments:

  1. That's true Adibah, Planning should look back into the basics. Creative and innovative for the betterment. Dont overplanned???...

    ReplyDelete
  2. sekiranya kita mampu merancang dengan mengembalikan aspek-aspek pada masa dahulu sudah semestinya kehidupan manusia akan lebih harmoni.

    ReplyDelete
  3. Penerapan prinsip-prinsip new urbanism dalam sesuatu pembangunan akan mewujudkan suasana yang aman dan selesa disamping dapat mengurangkan masalah-masalah seperti pemcemaran alam, kesesakan lalulintas dan lain-lain.

    ReplyDelete
  4. Masyarakat kini yang berada dalam zon selamat dan selesa masih tidak nampak kepentingan menerapkan 10 elemen newurbanism dalam perancangan pembangunan kerana mereka merasa selesa dengan kemudahan teknologi yang semakin canggih tanpa memikirkan kesan dan akibat pada alam sekitar.Penghayatan 10 prinsip ini perlu betol2 difahami terlebih dahulu agar masyarakat dapat hidup dalam perancangan pembangunan mampan untuk selamanya..

    ReplyDelete
  5. Pada saya 10 prinsip urbanisimn perlu di praktikalkan untuk menjadikan sesebuah bandar yang baik,selasa dan harmoni.Prinsip ini perlu difahami dan dihayati terutamanya kepada perancang bandar agar merancang sesebuah bandar yang menerapkan semua prinsip tersebut.

    ReplyDelete